SPORTÁGVÁLASZTÓ BLOG

Jégvitorlával a befagyott tavakon

Sportos száguldás a természetben: a jégvitorlázás szerelmesei szerint más nem is kell ahhoz, hogy az ember megízlelje a szabadságot.

10915181_784716571611145_2282983901470110104_n

Jégvitorlával a Városligeti Műjégpályán. Pillanatkép a Téli Sportágválasztóról (forrás: Városligeti Műjégpálya fb oldala)

Hazánkban is évszázados hagyománya van a jégvitorlázásnak: természetesen a kezdeti nagyobb, kétszemélyes szánkós vitorlákhoz képest azóta rengeteget fejlődött ez a technikai és egyben extrém sportág. Ugyanúgy, mint a vitorlázásban, itt is különböző osztályok vannak, melyek közül a legnépszerűbb az úgynevezett DN (Detroit News), ami egy könnyen, akár otthon is megépíthető, könnyen szállítható és gyorsan összeszerelhető “one-design” jégvitorlást takar.

10891756_650531585070309_2832463232464135652_n

Nem lehet elég korán elkezdeni, de legalábbis kipróbálni (forrás: Városligeti Műjégpálya fb oldala)

Ennek az osztálynak világszerte több ezer képviselője van, akik évről-évre világ- és kontinensbajnokságokon mérhetik össze tudásukat. Legnagyobb hazai kiválóságunk, Hamrák Péter bronzéremért állhatott fel a dobogóra a 2013-as lengyelországi Európa-bajnokságon.

A legnagyobb különbség a hagyományos vitorlázáshoz képest, hogy a jégvitorlázásnál a hajótestnek nincs akkora szerepe, mint a vitorlásnál, hiszen a jéggel a korcsolyák érintkeznek (két oldalkorcsolya és egy kormánykorcsolya). Némi előnyt jelent persze, ha az ember már próbálta a vitorlázást, hazánkban jellemző is, hogy a sportág képviselői télen jégszánnal suhannak, nyáron meg vitorlással, de természetesen nem feltétel: a technikát sok gyakorlással lehet elsajátítani és persze nem árt egy általános jó kondíció sem, hiszen induláskor a vitorlát a versenyzőnek kell ellöknie.

A rajtolás úgy történik ugyanis, hogy a rajtvonalon felsorakozott jégvitorlázók betolják “jégszánjukat”, ami a szél függvényében lehet 3-4 lépés, de akár 100 méter is: értékes helyezéseket jelent, hogy az ember milyen gyorsan tudja elindítani a vitorlát és elérni a végsebességet, ami a szélsebesség 4-5-szörösét, nem ritkán 100 km/h-s sebességet jelent. A rajt széllel szemben történik és  a verseny során két, egymástól 1,5-2 km távolságban elhelyezett bója körül kell megtenni 3 kört. Egy kört olyan 6-10 perc alatt tesz meg a jégvitorlás.

10690206_390552114449085_5607458927422846122_n

Alakul a jég (forrás: DN osztályszövetség fb oldala)

Magyarországon a Balatonon, a Fertő tónál, a Velencei tavon és a Tisza-tónál szoktak megfelelő körülmények alakulni, ezeken a vizeinken (pontosabban jegeinken) lehet elegendő jégvastagság mellett biztonságosan sportolni.

Akit még részletesebben érdekel a sportág, további információkért keresse fel a DN osztályszövetség facebook oldalát!

 

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Mobil nézetre váltás Teljes nézetre váltás
Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább az nlc-re!